๐ข ๐๐ฒ๐ป ๐ด๐ฒ๐๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ ๐น๐ฒ๐ฒ๐ณ๐๐๐ถ๐ท๐น ๐ฑ๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ธ๐น๐ฎ๐ป๐๐ด๐ฒ๐ฟ๐ถ๐ฐ๐ต๐๐ฒ ๐ฝ๐ฟ๐ฒ๐๐ฒ๐ป๐๐ถ๐ฒ- ๐ฒ๐ป ๐น๐ฒ๐ฒ๐ณ๐๐๐ถ๐ท๐น๐ถ๐ป๐๐ฒ๐ฟ๐๐ฒ๐ป๐๐ถ๐ฒ๐! Dit is het tweede artikel in een reeks waarin we uitdiepen hoe een gezonde leefstijl bijdraagt aan een toekomstbestendig zorgstelsel.
โEr is een groeiende kloof tussen de zorgvraag en het zorgaanbod. Het overbruggen van deze zorgkloof vraagt om veranderingen binnen รฉn buiten de zorgsector. Brede inzet op gezondheid moet centraal staan in alle beleidsterreinen en de hele samenleving. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) pleit daarom voor wettelijk vastgestelde niet-vrijblijvende gezondheidsdoelen zoals โin 2040 zijn de gezondheidsverschillen tussen de laagste en hoogste sociaaleconomische groepen met 30% afgenomenโ zodat we als samenleving beter weten welke richting we op moeten.
๐ฐIn ons vorige artikel benadrukten we het belang van preventie en leefstijl voor de toegankelijk en solidariteit van ons zorgstelsel. Wij zien ook dat veel inzet op preventie en gezondheidsbevordering buiten de zorg moet plaatsvinden, zoals het creรซren van een gezonde leefomgeving of de inzet van welzijnscoaches om eenzaamheid te verminderen.
โค๏ธโ๐ฉนTegelijk zien we ook dat we binnen de gezondheidszorg nog stappen kunnen zetten. In ons nieuwste artikel verkennen we hoe het inspelen op de behoeften van de gebruiker kan bijdrage aan meer succesvolle preventie- en leefstijlinterventies die duurzame gedragsverandering realiseren. Door de klant centraal te stellen, de interventie goed te integreren binnen het zorg- en sociale domein en te investeren in een infrastructuur voor dataverzameling kan duurzame gedragsverandering worden gerealiseerd.
Artikel-2-Equalis-behoefte-gebruikers-preventie-en-leefstijlKlik voor downloaden van het artikel.